Hän haluaa saada enemmän ihmisiä istumaan lattialla

Kuukauden innovaattori: Sofie Otto
Innovaatio: Lattiatuoli Floorfred


Monissa ruotsalaisissa kotitalouksissa lattialla istuminen ei ole luonnollinen osa jokapäiväistä elämää. Sofie Otto haluaa muuttaa tämän. Hän haluaa inspiroida useampia ihmisiä istumaan lattialla.

 

Sofien esikoinen syntyi odotettua aikaisemmin. Tarkemmin sanottuna kahdeksan viikkoa etuajassa. Synnytys oli haastava, ja tarve läheisyyteen ja kiintymykseen esikoisen kanssa oli ensiarvoisen tärkeää. Uutena äitinä Sofie kiinnostui yhä enemmän kiintymyssuhdeteoriasta ja siitä, miten läsnäololla on keskeinen rooli lapsen kehityksessä.

 

- Lapsipsykologi Birgitta Knutsdotter Olofssonin kanssa käydyn keskustelun jälkeen tajusin, että taikuus tapahtuu lattialla. Siellä sinun täytyy kohdata lapsi, Sofie sanoo.

Sofien tultua kahden lapsen äidiksi kävi selväksi, miten lasten tarpeet erosivat, mutta yhteinen nimittäjä oli kuitenkin läheisyys. Sofie huomasi myös selvän eron siinä, istuiko hän sohvalla vai lattialla.

- Lattialla olemisesta tuli osallistavampaa.

Ymmärryksestä tuli innovaation luomisen lähtökohta. Sofie halusi löytää ergonomisen ratkaisun, joka mahdollistaa lattialla istumisen pidempään, ja luoda tuotteen, joka ei tinkinyt muotoilusta tai kestävyydestä. Sofie sai avukseen innovaationeuvojan, joka puolestaan suositteli yrityskurssia, joka osoittautui tärkeäksi avaintekijäksi hänen innovaatiomatkallaan.

Materiaalivalinta ja kohderyhmät

Materiavalintoja ja teknisiä yksityiskohtia alettiin tutkia perusteellisesti, ja sekä estetiikka että ergonomia olivat keskiössä prosessin aikana.


- Alussa käytin paljon aikaa lattiakäyttäytymistä koskevien toteutettavuustutkimusten tekemiseen. Otin yhteyttä ergonomiin ja tekstiilisuunnittelijaan havaitsemieni ongelmien osalta ja sen perusteella, millaista tuotetta kaipasin markkinoilta.

Minimalistisuudesta, designista ja kestävyydestä tuli meille avainsanoja. Lattiatuoli toimisi sekä sisustuselementtinä että toimivana huonekaluna. Oli tärkeää, että materiaali oli sekä laadukasta että helppohoitoista.

 

- Pääkokoelma on valmistettu kierrätysvillasta, joka on sekä kestävää että hygieenistä. Lisäksi materiaali voidaan pestä pesukoneessa.ali

Vaikka Sofie itsekin myöntää, että tuote on tarkoitettu pienten lasten vanhemmille, tuolin käyttötarkoitukset ovat moninaiset. Tarkoitettuja kohderyhmiä ovat muun muassa esikoulut, neuvolan odotushuoneet ja joogastudiot. Vaikka markkinoilla on samankaltaisia lattiatuoleja, mikään niistä ei ollut vaihtoehto Sofielle. Tästä huolimatta hän on huomannut markkinoilla tapahtuneen muutoksen.

- Markkinoilla on tarjolla kestäviä lastentuotteita, jos vaivautuu etsimään.

 

Sofie selittää, miten paikallisen tuotannon ja kestävän kehityksen pitäisi nykyään olla yrityksille hygieniatekijä, josta tulee myös osa brändin rakentamista. Koska hän on työskennellyt useita vuosia mainos- ja viestintäalalla, Sofie korostaa brändin arvoa. Asiakkaiden pitäisi saada siitä tuntuma välittömästi.

 

Vaikka lattiatuoli ei ole vielä vakiintunut huonekalu Ruotsissa, Sofie toivoo, että yhä useammat ihmiset ymmärtäisivät sen taian, minkä lattialle siirtyminen tuo. Näin FloorFred on enemmän kuin vain ergonominen lattiatuoli, se mahdollistaa muutoksen jokapäiväisessä elämässä.

Sofien neuvot muille innovaattoreille:

  Keskustele enemmän muiden kanssa. Menestyneet yrittäjät ovat usein avuliaita ja halukkaita auttamaan muita, joten verkostoidu.

  Prosessin aikana on helppo tuntea olevansa yksin. On tärkeää muistaa, että tukea ja inspiraatiota on saatavilla. Tällöin katse kannattaa suunnata lähipiiriin, sillä heillä on usein arvokasta tietoa.

Kuukauden innovaattori: Sofie Otto
Innovaatio: Lattiatuoli Floorfred


Monissa ruotsalaisissa kotitalouksissa lattialla istuminen ei ole luonnollinen osa jokapäiväistä elämää. Sofie Otto haluaa muuttaa tämän. Hän haluaa inspiroida useampia ihmisiä istumaan lattialla.

 

Sofien esikoinen syntyi odotettua aikaisemmin. Tarkemmin sanottuna kahdeksan viikkoa etuajassa. Synnytys oli haastava, ja tarve läheisyyteen ja kiintymykseen esikoisen kanssa oli ensiarvoisen tärkeää. Uutena äitinä Sofie kiinnostui yhä enemmän kiintymyssuhdeteoriasta ja siitä, miten läsnäololla on keskeinen rooli lapsen kehityksessä.

 

- Lapsipsykologi Birgitta Knutsdotter Olofssonin kanssa käydyn keskustelun jälkeen tajusin, että taikuus tapahtuu lattialla. Siellä sinun täytyy kohdata lapsi, Sofie sanoo.

Sofien tultua kahden lapsen äidiksi kävi selväksi, miten lasten tarpeet erosivat, mutta yhteinen nimittäjä oli kuitenkin läheisyys. Sofie huomasi myös selvän eron siinä, istuiko hän sohvalla vai lattialla.

- Lattialla olemisesta tuli osallistavampaa.

Ymmärryksestä tuli innovaation luomisen lähtökohta. Sofie halusi löytää ergonomisen ratkaisun, joka mahdollistaa lattialla istumisen pidempään, ja luoda tuotteen, joka ei tinkinyt muotoilusta tai kestävyydestä. Sofie sai avukseen innovaationeuvojan, joka puolestaan suositteli yrityskurssia, joka osoittautui tärkeäksi avaintekijäksi hänen innovaatiomatkallaan.

Materiaalivalinta ja kohderyhmät

Materiaalivalintoja ja teknisiä yksityiskohtia alettiin tutkia perusteellisesti, ja sekä estetiikka että ergonomia olivat keskiössä prosessin aikana.

- Alussa käytin paljon aikaa lattiakäyttäytymistä koskevien toteutettavuustutkimusten tekemiseen. Otin yhteyttä ergonomiin ja tekstiilisuunnittelijaan havaitsemieni ongelmien osalta ja sen perusteella, millaista tuotetta kaipasin markkinoilta.

Minimalistisuudesta, designista ja kestävyydestä tuli meille avainsanoja. Lattiatuoli toimisi sekä sisustuselementtinä että toimivana huonekaluna. Oli tärkeää, että materiaali oli sekä laadukasta että helppohoitoista.

 

- Pääkokoelma on valmistettu kierrätysvillasta, joka on sekä kestävää että hygieenistä. Lisäksi materiaali voidaan pestä pesukoneessa.

Vaikka Sofie itsekin myöntää, että tuote on tarkoitettu pienten lasten vanhemmille, tuolin käyttötarkoitukset ovat moninaiset. Tarkoitettuja kohderyhmiä ovat muun muassa esikoulut, neuvolan odotushuoneet ja joogastudiot. Vaikka markkinoilla on samankaltaisia lattiatuoleja, mikään niistä ei ollut vaihtoehto Sofielle. Tästä huolimatta hän on huomannut markkinoilla tapahtuneen muutoksen.

- Markkinoilla on tarjolla kestäviä lastentuotteita, jos vaivautuu etsimään.

 

Sofie selittää, miten paikallisen tuotannon ja kestävän kehityksen pitäisi nykyään olla yrityksille hygieniatekijä, josta tulee myös osa brändin rakentamista. Koska hän on työskennellyt useita vuosia mainos- ja viestintäalalla, Sofie korostaa brändin arvoa. Asiakkaiden pitäisi saada siitä tuntuma välittömästi.

 

Vaikka lattiatuoli ei ole vielä vakiintunut huonekalu Ruotsissa, Sofie toivoo, että yhä useammat ihmiset ymmärtäisivät sen taian, minkä lattialle siirtyminen tuo. Näin FloorFred on enemmän kuin vain ergonominen lattiatuoli, se mahdollistaa muutoksen jokapäiväisessä elämässä.

Sofien neuvot muille innovaattoreille:

  Keskustele enemmän muiden kanssa. Menestyneet yrittäjät ovat usein avuliaita ja halukkaita auttamaan muita, joten verkostoidu.

  Prosessin aikana on helppo tuntea olevansa yksin. On tärkeää muistaa, että tukea ja inspiraatiota on saatavilla. Tällöin katse kannattaa suunnata lähipiiriin, sillä heillä on usein arvokasta tietoa.


Mentioned products

Sofie Otto Sofie Otto
Lattiatuoli Floorfred Lattiatuoli Floorfred
Istu lattialla mukavasti lapsesi kanssa 
188.01 €
OstaTietoja

Katso lisää

Christian Jonasson
Christian Jonasson
Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin & Magnus Holmgren
Elin & Magnus Holmgren
Jouni & Raimo Kautto
Jouni & Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Kirjaudu sisään
Valitse maa